GEMEENTEBLADGemeente Emmen – Verkeersbesluit laadplaats voor elektrische voertuigen nabij Vaart ZZ 11 (i.p.v. Vaart ZZ 1) te Nieuw-Amsterdam

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

Gelet op:•de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;•het Mandaatbesluit 2018 van de gemeente Emmen.Overwegende:-we nemen een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de WvW 1994);-dit verkeersbesluit maken we bekend in het Gemeenteblad (artikel 26 BABW);-de gemeente Emmen beheert de weg waar dit verkeersbesluit over gaat;-het is verboden om te parkeren op een andere wijze of met een ander doel dan op het verkeersbord of onderbord is aangegeven (artikel 24 RVV1990);-onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen wordt in dit besluit verstaan: auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 50 km elektrisch kunnen rijden op één acculading óf een accucapaciteit van 9kWh hebben.Uit het oogpunt van:•het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;•het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;•het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Is het gewenst om:de geplande laadpaal voor elektrische auto’s aan de Schooldijk nabij het adres Vaart ZZ 1 te Nieuw-Amsterdam te verplaatsen naar de locatie nabij Vaart ZZ 11 en het gebruik van deze laadpaal te maximaliseren. MotiveringElektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische auto’s groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. Door het vergroten van het aantal laadpalen die voor iedereen te gebruiken zijn, willen we bijdragen aan de omslag naar elektrisch rijden.Op 30 januari jl. heeft het college een verkeersbesluit bekend gemaakt in het Gemeenteblad onder nummer 45484. Het gaat om de inrichting van laadplaatsen bij te plaatsen laadpalen op 58 verschillende locaties waaronder nabij de Vaart ZZ 1 te Nieuw-Amsterdam. Bij de bouw van het complex Vaart ZZ 1 in 2012 en de herinrichting van de openbare ruimte nadien, is het belang van het uiterlijk aanzien op deze voor het dorp prominete locatie geprevaleert boven het voldoen van de parkeerbehoefte. Bovendien is het aannemelijk dat veel bezoekers van de fysiopraktijk die daar is gevestigd, moeilijk ter been zijn. Daarom is gezocht naar een andere locatie om de laadpaal te plaatsen. Deze is gevonden nabij het adres Vaart ZZ 11. De laadpaal komt bij twee parkeerplaatsen te staan zodat twee auto’s gelijktijdig kunnen laden. Beide parkeerplaatsen worden voor het laden gereserveerd. Er mogen dan geen auto’s worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om ook elektrisch te rijden.BelangenafwegingElektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische auto’s groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. Daarom kennen wij aan het belang van het creëren van een elektrische oplaadstructuur, doorslaggevende betekenis toe. Door de geplande laadpaal Vaart ZZ 1 te verplaatsen is het bijzonder belang van de praktijkhouder bij de parkeerplaatsen aan de Schooldijk geborgd. Omdat de laadpaal wordt verplaatst naar een locatie in de buurt, is in de basis ook het belang van de elktrische rijder geborgd. Elektrische rijders die thuis niet kunnen laden en waarvoor de afstand tot de laadpaal door dit besluit toenemeent, kunnen een aanvraag doen voor het plaatsen van een laadpaal in hun buurt. De gemeente is een samenwerking aangegaan met exploitant Equans waardoor de laadpaal dan gratis kan worden geplaatst. De laadpaal waar dit verkeersbesluit over gaat komt te staan bij een supermarkt. Daar zijn veel parkeerplaatsen gelegen waardoor niemand voor het parkeren is aangewezen op de twee parkeerplaatsen waar de laadpaal komt. Dat er mogelijk alternatieve locaties zijn waar de laadpaal kan worden geplaatst, maakt niet dat de gekozen locatie onrechtmatig is. Openbare parkeergelegenheden zijn en worden geen privé parkeergelegenheden. Er is daarom geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren van elektrische rijders of van niet-elektrische rijders.GehoordOvereenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.BesluitWe besluiten om:1.de locatie Vaart ZZ 1 uit het verkeersbesluit dat op 30 januari 2024 onder nummer 45484 bekend is gemaakt in het Gemeenteblad, te te laten vervallen;2.twee parkeervakken bij een geplande laadpaal aan de Vaart ZZ nabij het adres Vaart ZZ 11 te Nieuw-Amsterdam, te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. 3.deze maatregel uit te voeren door plaatsing van het verkeersbord model E8c met onderbord OB504 zoals aangegeven in deze situatietekening:

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Emmen. Bekijk alle Bekendmakingen Emmen in Nieuw-Amsterdam.

https://emmenkrant.nl/bekendmakingen-emmen/

Deel dit bericht:

Redactie Emmenkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Emmenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Emmen.

Gerelateerde berichten