Gemeente Emmen – Verzamelverkeersbesluit instellen laadplaatsen voor elektrische voertuigen (58 locaties)

Aanvraag voor verkeersbesluit

Gelet op: •de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; •het Mandaatbesluit 2018 van de gemeente Emmen. Overwegende: -we nemen een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de WvW 1994); -dit verkeersbesluit maken we bekend in het Gemeenteblad (artikel 26 BABW); -de gemeente Emmen beheert de wegen waar dit verkeersbesluit over gaat; -het is verboden om te parkeren op een andere wijze of met een ander doel dan op het verkeersbord of onderbord is aangegeven (artikel 24 RVV1990); -onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen wordt in dit besluit verstaan: auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 50 km elektrisch kunnen rijden op één acculading óf een accucapaciteit van 9kWh hebben. Uit het oogpunt van: •het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik; •het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Is het gewenst om: laadpalen te plaatsen ten bate van een landelijk basislaadnetwerk en het gebruik van deze laadpalen te maximaliseren. Motivering Nederland schakelt over op duurzaam vervoer: in 2050 is alle vervoer emissieloos. Eén van de afspraken in het Klimaatakkoord is dat alle nieuwe auto’s vanaf 2030 elektrisch zijn. Electrische auto’s moeten worden opgeladen. Daarom mag laadinfrastructuur geen belemmering vormen voor de uitrol van elektrisch rijden. Naar verwachting zijn landelijk in totaal 1,7 miljoen laadpunten nodig. Openbare laadpalen staan veelal op gemeentegrond waardoor de gemeentes, en dus ook de gemeente Emmen, een belangrijke rol spelen in de uitrol van openbare laadinfrastructuur. Laadpaalkaart Er is een digitale laadpaalkaart opgesteld met daarop mogelijke locaties voor openbare laadpalen. Het uitgangspunt van deze laadpaalkaart is om te komen tot een goede spreiding en een dekkend netwerk, zodat het aanbod van openbare laadpalen mee kan groeien met de toenemende vraag. Bij deze mogelijke locaties is gekozen voor bestaande parkeergelegenheden, waarbij rekening is gehouden met de volgende plaatsingscriteria en inrichtingscriteria: –Openbare laadpalen worden uitsluitend op grond geplaatst dat in eigendom is van de gemeente of van de provincie Drenthe. –Bij een laadpaal kunnen twee auto’s gelijktijdig laden. De laadpaal wordt bij voorkeur bij de twee buitenste parkeervakken van de parkeerrij geplaatst. Dit verduidelijkt de verkeerssituatie voor iedereen. –De laadpalen worden op korte afstand van het Nederlandse distributienet geplaatst. Dit drukt de kosten wat de rendabiliteit van het laadnetwerk ten goede komt. –Het is nodig om de parkeerplaatsen bij de laadpalen te reserveren voor het opladen. Er mogen dan geen auto’s worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om ook elektrisch te rijden. Verder zijn de locaties neutraal gekozen. Aanvraag door gemeente De gemeente heeft de plaatsing en exploitatie van openbare laadpalen aanbesteed. Bewoners en werkenden kunnen onder voorwaarden in het webportaal http://www.laadpaalnodig.nl/emmenwww.laadpaalnodig.nl/emmen een aanvraag indienen om gratis een laadpaal te laten plaatsen in de buurt. De concessiehouder Equans handelt de aanvragen verder af. Daarvoor gebruikt de concessiehouder de laadpaalkaart. Ook de gemeente kan laadpalen aanvragen als dat vanuit maatschappelijk belang nodig wordt bevonden. In tegenstelling tot bewonersaanvragen kan de concessiehouder aanvragen voor deze strategische laadpalen, wel in rekening brengen. Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is het streven om in 2025 een landelijk dekkend laadnetwerk te hebben. Om dit doel te bereiken ontvangt de gemeente een gelimiteerde bijdrage voor het realiseren van een basis laadnetwerk. Daartoe heeft de gemeente 58 laadpalen uit de laadpaalkaart aangevraagd bij de concessiehouder. Voor elke laadpaal geldt minstens een van de volgende motivaties om ze aan te vragen: 1. Voor het realiseren van buurtdekking: Als in een gebied van ongeveer 500 bij 500 meter er meer dan 125 huishoudens zijn, dan is een openbare laadpaal gewenst. Ook als in de directe omgeving bijna iedereen over een eigen oprit beschikt. Dit is de basis van een dekkend netwerk zoals de NAL ambieert. De Laadpalenviewer van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is als leidraad gebruikt. 2. Voor goed gastheerschap: Het gaat om locaties (geen woningen) waar met regelmaat bezoekers van buiten Emmen komen en waar op korte loopafstand nog geen laadpunt is. Hierdoor kunnen deze bezoekers met een gevulde accu huiswaarts keren. We hebben ons vooral gericht op buurthuizen en sportaccommodaties maar ook op wensen van wijkverenigingen en plaatselijke belangen en op reacties die we hebben ontvangen op de laadpaalkaart. 3. Vanwege gebruik bestaande laadpaal (data gestuurd): Als een bestaande laadpaal dermate goed wordt gebruikt is een extra laadpaal in de buurt nodig om de bruikbaarheid van het laadnetwerk te borgen. In dit besluit gaat het om laadpalen waar op jaarbasis meer dan 12.000 kWh stroom is afgenomen. In bijlage I van dit besluit staat voor elke laadpaal vermeld wat de motivatie is geweest om de laadpaal aan te vragen. Belangenafweging Dit besluit gaat over het inrichten van parkeerplaatsen tot laadplaatsen bij 58 te plaatsen laadpalen. Een besluit dat in het algemeen belang wordt genomen kan een individu negatief treffen. Bijvoorbeeld doordat de parkeerdruk iets toeneemt. Elektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische auto’s groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. Daarom kennen wij aan het belang van het creëren van een elektrische oplaadstructuur doorslaggevende betekenis toe. We begrijpen dat de verandering van parkeerplaatsen vervelend kan zijn. Maar we zien tegelijkertijd het algemeen belang van het stimuleren van elektrisch rijden. Dat betekent dat we afwegingen moeten maken en soms besluiten moeten nemen waar niet iedereen het mee eens is. Elektrische auto’s moeten opgeladen worden. Een tekort aan parkeerplaatsen is daarom geen reden om een laadpaal niet te plaatsen. Dat er mogelijk alternatieve locaties zijn waar de laadpaal kan worden geplaatst, maakt niet dat een gekozen locatie onrechtmatig is. Openbare parkeergelegenheden zijn en worden geen privé parkeergelegenheden. Er wordt daarom geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren van elektrische rijders of van niet-elektrische rijders. Gehoord Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland. . . Besluit Door plaatsing van het verkeersbord model E8c met onderbord OB504, reserveren we twee parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen nabij de volgende adressen: Barger-Compascuum 1.Posthoorn 91 Emmen, Bargeroosterveld 2.Barnar 5 3.Barnar 155 4.Heideblauwtje 9 Emmen, Centrum-oost 5.Prinsenlaan 28 6.Van Schaikweg 55 Emmen, Delftlanden 7.Hemrikkwartier 8 8.Strangkwartier 1 9.Zandzoom 19 Emmen, Emmermeer 10.Duinlaan 1 11.Middenhaag 509 12.Oude Roswinkelerweg 118 13.Van der Meulenweg 20 Emmen, Emmerschans 14.Weergang 1A Emmen, Parc Sandur 15.Aventurijndreef 18 16.Koraaldreef 17 17.Marcasietdreef 2 Emmen, Rietlanden 18.Drieteenspecht 2 19.Houtsnip 26 20.Kraaienveld 50 21.Postduif 1 22.Sternenveld 19 Emmen, Zuidbarge 23.Zuidbargerstraat 92 Emmer-Compascuum 24.Haspel 24 25.Hoofdkanaal OZ 85 26.Westerdiep OZ 96 Emmer-Compascuum - Foxel 27.Foxel 14 Erica 28.Heemskerkstraat 2 29.Heidebloemstraat 4 30.Omhaal 48 31.Veenschapswijk 25 Klazienaveen 32.Castor 17 33.De Lauden 5 34.De Omloop 8 35.Kruiwerk 40 36.Kruiwerk 113 37.Molenwijk OZ 15 38.Vroegeling 29 Klazienaveen-Noord 39.Scholtenskanaal OZ 61 Nieuw-Amsterdam / Veenoord 40.Aak 4 41.Sportlaan 83 42.Van Ekelenburgstraat 24 43.Vaart ZZ 1 Nieuw-Dordrecht 44.Boekweitveld 126 Nieuw-Schoonebeek 45.Aalminksweg 3 Nieuw-Weerdinge 46.Tramwijk ZZ 164 47.Vennen 1 Schoonebeek 48.De Kerfjes 34 49.Diekmaat 52 50.Frankrijklaan 10 51.Kerkeind 1 52.Potmaat 1 Weiteveen 53.Ir. Biewengaweg 5 54.Penningkruid 37 55.Veltmanlaan 13 Zwartemeer 56.Dwarsstraat 40 57.Gliede 1 58.Mollemastraat 3 Ter verduidelijking van dit besluit is van elke locatie een tekening opgenomen in bijlage 1 dat onderdeel uitmaakt van dit besluit.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Emmen. Bekijk alle Bekendmakingen Emmen in Barger-CompascuumEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmenEmmer-CompascuumEmmer-CompascuumEmmer-CompascuumEmmer-CompascuumEricaEricaEricaKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveenKlazienaveen-NoordNieuw-AmsterdamNieuw-AmsterdamNieuw-AmsterdamNieuw-AmsterdamNieuw-SchoonebeekNieuw-WeerdingeNieuw-WeerdingeSchoonebeekSchoonebeekSchoonebeekSchoonebeekSchoonebeekWeiteveenWeiteveenWeiteveenZwartemeerZwartemeerZwartemeerEricaNieuw-Dordrecht.

https://emmenkrant.nl/bekendmakingen-emmen/

Deel dit bericht:

Redactie Emmenkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Emmenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Emmen.

Gerelateerde berichten