Beter slapen, minder verzuim: dit kun je als werkgever doen

Iedereen slaapt weleens een nacht slecht. Iemand die slecht slaapt, is de volgende dag vaak moe, gevoelig en heeft minder motivatie (bron: Hersenstichting). 1 slechte nacht is meestal geen probleem. Slaapt 1 van je medewerkers al langere tijd slecht? Dan kan dat leiden tot ziekteverzuim (bron: Arboned). Slapeloosheid of slaapproblemen bij je medewerkers is dus een belangrijk onderwerp om mee aan de slag te gaan. Zo kun je verzuim zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. Valt iemand toch (tijdelijk) uit? Dan vangt een verzuimverzekering (een deel van) de kosten van een zieke medewerker op.

Wat is slapeloosheid?

Moeite met in slaap vallen, vaak wakker worden of juist niet kunnen doorslapen; dat noemen we slecht slapen. Vaak komt dit door tijdelijke stress, emoties of lichamelijke klachten. Slaapt iemand 3 nachten per week slecht of meer? Dan spreken we van slapeloosheid (bron: Thuisarts). Slecht slapen komt vaker voor dan je misschien denkt. Veel mensen worden ’s ochtends niet fit wakker. Uit onderzoek van Swiss Sense (2022) onder 1.000 Nederlanders blijkt dat:
 
• 53% zich minder gelukkig voelt als ze slecht slapen;
• 50% meer stress voelt door slecht slapen;
• 30% maar 1 of 2 keer per week écht uitgerust wakker wordt;
• 21% vindt dat ze nooit uitgerust wakker worden.

Wat betekent slapeloosheid voor werkgevers?

Volwassenen hebben gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig, maar in Nederland slapen we gemiddeld 7,12 uur (bron: Hersenstichting). Daarbij gaat het niet alleen om hoe lang iemand slaapt, maar ook om hoe goed die slaap is. Slaapproblemen bij medewerkers kunnen zorgen voor:

• Meer fouten of ongelukken op het werk;
• Lichamelijke of geestelijke klachten die kunnen leiden tot langdurig verzuim (bron: Trimbos Instituut);
• Sneller boos of gespannen reageren. Dit zorgt weer voor meer stress, wat weer zorgt voor meer slaapproblemen, enz.

Waarom slapen mensen slecht?

Werkgevers die snappen waarom een medewerker slecht slaapt, kunnen beter helpen. Volgens Swiss Sense liggen Nederlanders wakker van onder andere:

• Zorgen over de toekomst (28%);
• Lichamelijke pijn (24%);
• Problemen met familie, vrienden of kinderen (22%);
• Geldzorgen (19%);
• Werkstress (19%);
• Zorgen over de eigen gezondheid (17%).

Veel medewerkers praten liever niet over deze onderwerpen. Juist daarom is het belangrijk om onderwerpen rondom goed of slecht slapen bespreekbaar te maken. Zo kun je verzuim voorkomen.

Hoe herken je slechte slapers?

Let op deze signalen (bron: Arboned):

• Moeheid: vaak gapen, sloom gedrag, bleek gezicht, minder werk verzetten, in de ogen wrijven;
• Slecht humeur: snel boos of geïrriteerd, niet (meer) lachen, ongeduld, moeilijk in de omgang;
• Vergeetachtigheid: te laat komen, spullen kwijtraken, fouten maken, misverstanden (‘Ik dacht dat …’).

Medewerkers die slecht slapen, hebben ook moeite met concentreren, overzicht houden en plannen.

Wat kun je als werkgever doen?
Ook jij kan je medewerkers helpen om beter te slapen. Bijvoorbeeld:

• Spreek medewerkers aan die ’s avonds laat nog werkmails sturen;
• Plan geen vroege vergaderingen voor wie laat heeft gewerkt;
• Maak slaap bespreekbaar en geef tips;
• Bied een slaaptraining aan;
• Laat medewerkers een korte ‘powernap’ doen op het werk;
• Zorg voor genoeg beweging tijdens de werkdag;
• Verminder werkdruk en stress.

Laat een PMO uitvoeren

Het herkennen van slaapproblemen bij anderen kan lastig zijn. Een preventief medisch onderzoek (PMO) kan dan helpen. Soms ben je als werkgever zelfs verplicht om een PMO aan te bieden. Slaap kan daarvan een onderdeel zijn. Sazas kan jou hierover uitgebreid informeren. Kijk op Sazas.nl.

Foto van Tim
Tim

Ik ben Tim, een gedreven schrijver met een passie voor journalistiek. Ik begon mijn carrière als verslaggever voor lokale kranten, waar ik mijn liefde voor verhalen ontdekte. Mijn pen leidde me door boeiende reportages en diepgaande interviews. Met een scherpe blik op de wereld schrijf ik nu diverse artikelen, van diepgaande analyses tot inspirerende profielen. Mijn journalistieke achtergrond en nieuwsgierigheid drijven me om de waarheid te ontdekken en deze met de wereld te delen. In elke zin streef ik ernaar lezers te informeren en te inspireren, mijn woorden resoneren met hen.